Uusimpia EU direktiivejä

Ei se oo Vodkaa! Eikö niillä oo mitään tärkeempääkin ajateltavaa mokomatkin juipit -_- Vai onko niillä tylsää? Kyllä mä niille tekemistä voin keksiä jos se siitä on kiinni!

---

Sitten toinen erittäin kiva juttu, lainaan viestiä jonka sain:

Yleisen urkintalain (Lex Nokia) käsittely on päättymässä eduskunnassa. Liikenne- ja viestintävaliokunnan kokouksessa on tänään (klo 12:00) tarkoitus päättää asiantuntijakäsittely liikenne- ja viestintäministeriön virkamiehen kuulemiseen. Tämä tarkoittaa, että viime päivinä esitetystä kritiikistä ei ole enää tarkoitus pyytää kommentteja alan asiantuntijoilta. Tilanne ei tule yllätyksenä, sillä viimeksi eilen kansanedustaja Kimmo Sasi tyrmäsi A-Studiossa asiasta nousseen kohun HS:n yhden toimittajan harjoittamana ajojahtina ja joukkona väärinkäsityksiä.

Eduskunnalle tulee tehdä selväksi, että lakia vastustaa paljon suurempi joukko kuin yksi toimittaja ja nippu professoreja. Kylmä fakta on, että mikäli näin ei tapahdu, yleinen urkintalaki on todellisuutta ennen joulua. Siksi vetoammekin teihin - käyttäkää tänään aamupäivällä edes viisi minuuttia siihen, että soitatte omalle kansanedustajallenne kertoaksenne, etteivät ns. normaalit ihmiset halua myöskään urkintalakia! Sähköposti on myös hyvä vaihtoehto, mutta valitettavasti sen teho on heikko erityisesti perinteisempään teknologiaan uskovien kansanedustajien parissa.

Eduskuntaan soittaminen ononneksi helppoa.

Keskeisimmässä asemassa olevien LiV:in kansanedustajien yhteystiedot löytyvät täältä:
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/valiokunnat/valiokunta-liv01/index.htx?subpage=jasenet&te=liv01
Vastaavasti linkit kaikkien kansanedustajien sivuihin löytyvät täältä:
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/organisaatio/kansanedustajat/linkit.htx

Ei liene syytä korostaa, että ainoastaan kohteliaista yhteydenotoista on hyötyä!

Mikäli aiheesta ollaan valmiita keskustelemaan, tärkeitä kysymyksiä nostettavaksi ovat esimerkiksi:

- Miksi laissa on mukana kaikki yhteisötilaajat (kunnat, koulut,
taloyhtiöt, yliopistoverkot, tnternet-kahvilat) ja miksei tätä ole
perusteltu kunnolla?
- Miksi valvontavastuu ollaan siirtämässä viestintävirastolta
tietosuojavaltuutetulle, jonka toimisto on jo valmiiksi hyvin ruuhkainen (mm. valtiontalouden tarkastusviraston vastustuksesta huolimatta)?
- Miksi laki sallii tilastollisen verkkoliikenteen seurannan niissäkin tilanteissa, joissa käyttäjien vähäisen määrän vuoksi kerätty aineisto on tosiasiallisesti yhdistettävissä tiettyihin käyttäjiin?
- Perustuslakivaliokunnan mukaan laki voidaan säätää normaalissa järjestyksessä, koska "työnantaja ei ole viranomainen". Kuitenkaan laissa ei ole mitenkään rajattu viranomaisia pois yhteisötilaajista eli onko laki siis näiltä osin perustuslain vastainen (eli esimerkiksi virasto X käyttää lakia työntekijöidensä tai avoimen lähiverkon käyttäjien seurantaan)?
- LVM väittää, ettei yhteisötilaajia koskevat säännökset (erityisesti
käyttöehtojen rikkominen) voisi tulla sovellettavaksi kuin äärimmäisen harvoin - miksi ne ovat sitten mukana laissa?

Eri kansanedustajien mielipiteistä olisi myös hyödyllistä saada tietoa tilannekuvan muodostamiseksi. Olisikin hyvä, jos soittojen tuloksista saataisiin lyhyet raportit esimerkiksi ryhmän seinälle!

Ja puhelimet kuumiksi!

V.

Parit linkit, joista löytyy tausta-aineistoa:
http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=138998
http://tero.tilus.net/rutinat/2008/12/03/sasin-mukaan-lex-nokia-haloo-masinoitua/
http://www.tekniikkatalous.fi/kommentit/uutiskommentti/article190779.ece?s=r&wtm=-26112008





Kiva kiva taas vaihteeksi -_-

Millonkohan mä joudun tilille näistä blogikirjotuksistani :D tulevat kohta oven taakke koputtaan ja vievät jollekin tyypille jutteleen notta mitäs sää nyt tolleen xD sananvapaushan tässä kohta menee!